Travel

Cambodja

Elk jaar rond de nieuwjaarsperiode plannen wij een tripje.

Dit jaar was het moeilijk om er ééntje te vinden.
We dachten eens naar Wenen of Edinburgh te gaan maar OMG die prijzen!! Ik begrijp het niet goed… het is alsof de prijzen van vluchten en hotels in de kerstvakantie elk jaar meer en meer stijgen. Elk jaar denk ik dat ze niet meer kunnen stijgen en toch… Het is toch ongelofelijk en eerlijk gezegd bijna onbetaalbaar geworden om met oudejaar in een Europese stad te slapen.

Dus dachten wij, waarom kijken we niet eens buiten Europa?
En geloof het of niet, maar eigenlijk ben je goedkoper af met een tripje buiten Europa! Onze ecologische voetafdruk is dan misschien niet echt top, maar kan toch niet zeggen dat ik er spijt van heb.

De vluchten buiten Europa zijn wel duurder natuurlijk (hoewel deze binnen Europa in die periode ook niet om mee te lachen zijn) maar het leven daar is zo goedkoop dat je dat ruimschoots ’terugverdient’.
Heb ook lang naar vluchten gezocht en ben erop uitgekomen dat vliegen op oudejaarsavond een pak goedkoper is dan de dagen ervoor of erna.
Blijkbaar wil niemand vliegen op oudejaarsavond, maar ons kon dat geen bal schelen. Integendeel… dat wil zeggen dat je op 1 januari al in de zon ligt, hoe zalig is dat.

Ik had dit al een tijd geleden geboekt, toen Charleau nog veel kleiner en minder beweeglijk was, en moet eerlijk bekennen dat ik de weken voor onze reis wel wat schrik begon te krijgen…
Zal dat wel lukken met Charleau tijdens zo’n lange vlucht?
Wat heb ik nu weer gedaan…

We kozen voor Cambodja omdat we er nog niet geweest waren, omdat het betaalbare tickets waren, omdat het er in die periode 32 graden is, omdat Azië het meest budgetvriendelijke en ons favoriete continent is en omdat ik héél graag eens Angkor Wat wou bezoeken.

Onze vlucht

Met een bang hartje begonnen we eraan maar het is enorm goed meegevallen.

Eerst moesten we 10 uur vliegen tot Bangkok en dan nog 45 minuten tot in Siem Reap.
We vlogen met Thai Airways en voor de 2de vlucht met Thai Smile, beide supergoede maatschappijen.
We hadden ook het geluk dat we voor deze vluchten telkens een extra zetel konden versieren zodat Charleau ook haar eigen zitje had en niet bij ons op de schoot moest.
Ze heeft bijna niet geslapen. Ik denk 2x een klein uurtje in totaal, maar ze is wel superflink geweest. Eens in Cambodja aangekomen is ze als een blok in slaap gevallen. Eerste nacht daar direct doorgeslapen dus absoluut geen last gehad van het uurverschil, niet daar en niet thuis.
‘She was made to travel the world’.

Het enige wat ons wel wat ontgoocheld heeft, is dat er om 24u (nieuwjaar) niets werd gedaan. Wij hadden gedacht dat ze op zijn minst glaasje cava zouden geven of dat ze eens zouden zingen of aftellen ofzo… maar helemaal niets.
Het enige wat gebeurde, was een tekstbandje op het tv-scherm met de droge boodschap ‘Thai Airways wishes you a happy 2020′ en dat om 18u ’s avonds (wanneer het in Thailand dus middernacht was).

In het terugkomen moesten we terug eerst 45 minuten tot in Bangkok vliegen en dan 11 uur tot thuis.
Hier hadden we op de lange vlucht geen extra zetel, de vlucht was compleet volboekt… dus we begonnen eraan met een héél klein hartje maar wonder boven wonder heeft ze ongeveer 9 van de 11 uur gewoon op ons benen liggen slapen. Nooit gedacht…

Over vliegen met kindjes moet je nooit twijfelen!
Ze vinden het fantastisch, al die mensen, al die nieuwe dingen, zoveel om naar te kijken, …

En ver?
Goh ja, wat is ver…
Ik weet wat ik moet kiezen hoor.
Een nachtje in de zetel zitten en dan naar je bed gaan OF een nachtje op het vliegtuig zitten en ’s anderendaags in je zwembad liggen plonzen…
Ik twijfel niet lang hoor.
En serieus, wat is nu eigenlijk nog lang de dag van vandaag?

Deze zomer zijn we naar Sicilië geweest en hebben daar met Australiërs zitten babbelen die gewoon voor een weekje naar Sicilië komen… zij vinden dat héél raar dat wij niet meer het vliegtuig pakken om eens op citytrip te gaan naar Kroatië ofzo, want is toch helemaal niet ver?
En weet je… ze hebben groot gelijk!

Ons hotel

We kozen er voor om maar op één plaats te blijven deze keer.
Uiteindelijk waren we er maar 5 nachten dus een beetje te zot om meer te doen dan Angkor Wat…

We kozen een mooi hotel met zwembad vlakbij het centrum van Siem Reap.
Model Angkor Resort & Spa

In Siem Reap is er echt een overaanbod van hotels en echt niet duur!

We zaten in Siem Reap, vlakbij de tempels en vlakbij het stadje.
Het stadje zelf stelt niet zoveel voor maar toch trokken wij elke avond met de tuk-tuk het stad in. Er zijn heel vele restaurantjes, barkes, nightmarkets, goedkope massages… dus voor ons was dit ideaal om de avond te eindigen.

2 dingen die altijd, moet je nooit aan twijfelen, top zijn in Azië:

• goedkope en de beste massages ever
  • ongelofelijk lekker eten

De mensen van het hotel waren supervriendelijk en enorm gastvrij en helemaal weg van Charleau.
Eerlijk… iedereen van de Aziaten was helemaal weg van Charleau. Ze konden er niet afblijven… die billekes en kaakskes, ja dat kennen ze daar niet é 🙂

Die gastvrijheid… dat heb je enkel in Azië!

Angkor Wat

Angkor Wat is een gigantisch tempelcomplex in Cambodja en het grootste religieuze monument ter wereld met een oppervlakte van 162,6 hectare. Het werd oorspronkelijk gebouwd als een hindoetempel voor het Khmer-rijk en transformeerde geleidelijk in een boeddhistische tempel tegen het einde van de 12de eeuw.
Angkor Wat is het symbool van Cambodja geworden en staat zelfs op de nationale vlag. Het is de grootste toeristische trekpleister van het land.

Het is enorm indrukwekkend!

Wij hebben een driedagenpas genomen.
De meeste mensen bezoeken Angkor Wat op één dag, het is meestal onderdeel van een grotere rondreis waarin ook nog Thailand en/of Vietnam bezocht wordt.

Wij weten natuurlijk dat we alles wat rustiger aan moeten doen met Charleau en dat het tempo een pak lager ligt dan wanneer je geen baby meehebt… dus kochten wij een pas voor 3 dagen.
Zo zijn wij telkens van 8u-13u ongeveer op uitstap geweest en waren we in de namiddag terug zodat Charleau wat kon slapen en we wat van het hotel konden genieten.

We hebben fantastische dingen gezien!
Charleau vond het ook helemaal geweldig. Ze heeft kilometers gestapt en geklommen, soms tot onze frustratie :-).

De eerste dag zijn we met een taxi en gids Angkor Wat ingetrokken.
Veel uitleg gekregen maar met Charleau doen we het toch liever wat op ons eigen tempo en zonder zoveel uitleg.
De tweede en derde dag zijn we zonder gids en met een tuktuk het tempelcomplex ingetrokken.
Het is zeker en vast de moeite om eens te doen!

Het weer

Cambodja kent 2 seizoenen, het droge en het vochtige seizoen.

Eigenlijk is het daar altijd warm, altijd rond de 30 graden.
In onze winter is het daar ‘droge’ warmte, te vergelijken als wanneer je naar Spanje zou gaan in de zomer.
In onze zomer is het daar ‘vochtige’ warmte, dan is er ook regenseizoen en valt er elke dag wel eens een buitje.

Wij vonden het gewoon zalig…
Wanneer het hier koud, miezerig en druilerig is, zaten wij daar in het zwembad bij 30 graden. De hele dag rondlopen in je short en slippers, zelf ’s avonds warm genoeg om geen extra pulleke te moeten aandoen. De zon op je gezicht voelen branden…
Voor mij is dat alleszins geen straf!

Kortom, het was top!
We hebben er enorm van genoten en zou het iedereen aanraden!

Cambodja

This was Cambodja! Genieten tot het laatste moment…

Slået op af Kellylicious i Tirsdag den 7. januar 2020
Onze Cambodja-trip in enkele beelden…

kelly

Mijn naam is Kelly De Pourcq. Ik ben reisverslaafd en hou van lekker, gezond eten via makkelijke recepten. Ik vind het leuk om jullie te laten meegenieten... en zou het super vinden, mochten jullie hier wat inspiratie halen.