Travel

Zuid-Afrika

Spannend tot het laatste moment was het…

Vluchten geannuleerd, slechte berichtgeving in de media de weken voor ons vertrek, Charleau die het dan ook nog eens in haar hoofd haalde om corona te krijgen 14 dagen voor vertrek, … het leek ons niet te zijn gegund.

Wonder boven wonder konden we vertrekken.
Steven en ikzelf bleven negatief en na vééél stokken in de neus, mochten we het vliegtuig op.
Feest!

En wat ben ik blij dat we geweest zijn!
Ik had er op voorhand niet veel van verwacht… we zijn Azië-lovers, niet echt Afrika-lovers weet je wel.
Wat heeft deze reis mijn verwachtingen overtroffen!
Staat zonder enige twijfel in mijn TOP 3 van landen ooit bezocht.
Ik raad het iedereen aan.

Wij zijn natuurlijk enkel naar het ‘veilige’ gedeelte van Zuid-Afrika gegaan.
Het onveiligere Noorden hebben wij niet gedaan dus ik kan natuurlijk alleen maar mijn ervaring mee geven.

Wij vlogen van Brussel naar Londen, van Londen naar Kaapstad en dan van Kaapstad naar Port Elisabeth.
In Port Elisabeth hadden we een auto gehuurd waarmee we de terugweg met de auto konden afleggen.
Wij kozen voor Port Elisabeth – Addo – Knysna – Oudtshoorn – Robertson – Hermanus – Kaapstad en omgeving.

Met de auto rijden is héél simpel.
Oké, we rijden daar links dus dat is even wennen maar de wegen zijn zo breed en er zijn zo weinig kruispunten en moeilijke punten waardoor het zelf rijden echt zeer makkelijk en aangenaam is.

In Port Elisabeth zijn we gewoon een nachtje gebleven en ’s morgens terug vertrokken.
In Addo bleven we 2 nachten. We sliepen in een fantastisch mooi domein met mensen die héél blij waren om terug toeristen te zien. We bezochten het Addo Elephant Park en waren overdonderd door de natuur en de dieren die we ‘in het echt’ mochten zien.
In Knysna bleven we 2 nachten. We sliepen in een hotel met de meest geweldige gastheer die we ooit ontmoet hebben. We beleefden daar een onvergetelijke kerstavond en deden een leuke boottocht op het meer en genoten van al het lekkers dat de haven ons te bieden had.
Onderweg van Knysna naar Outdshoorn bezochten we Wilderness met het zotste strand met brute natuurkrachten die we ooit gezien hebben.
In Oudtshoorn hadden we de meest memorabele nacht in een afgelegen hut op een zeer idyllische plaats. Ware het niet van het onweer, het schorpioen-achtige beest en de kanjer van een spin, dan waren we er misschien wel de volle 2 nachten gebleven. We bezochten een struisvogelboerderij en stonden doodsangsten uit… maar lachten er ons achteraf wel te pletter mee. We leerden er onder andere dat je groter moet zijn dan een struisvogel om niet aangevallen te worden en dat nam Steven nogal letterlijk…
In Robertson konden we voor de 1ste keer proeven van het wijnlandschap. We genoten van een gezellige aperoboottocht in Viljoensdrift om 10u ’s morgens,  moet kunnen…
In Hermanus maakten we de mooiste cliffpath-wandeling die we ooit hebben gemaakt. Wauw!
Eindigen deden we in en rond Kaapstad. We hebben er héél veel gezien en gedaan, daarover later meer.
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog 100 dingen te vermelden.

Sorry, ik kan het niet laten, maar ik moet het toch ook nog even over corona hebben.
Wij werden bijna als criminelen aanzien omdat wij het waagden om naar Zuid-Afrika te gaan.
Niets was minder waar… ik denk dat ondertussen wel gebleken is dat het daar veiliger was dan wat het hier was. Mensen daar volgden ook véél meer de regels dan de mensen hier, IEDEREEN droeg daar een mondmasker, ook in openlucht, ook de kindjes, ook de kleine kindjes. We voelden ons daar véél veiliger dan in België, constant buiten leven, constant in onze bubbel van drie, … en als je dan alle verhalen hier hoorde en zag…
De media maakt het toeristisch leven in Zuid-Afrika heel hard en dat is naar mijn gevoel compleet onterecht.
Allen daarheen dus!

Wat ik zo leuk vind aan Zuid-Afrika?

• Eindelijk weer eens ‘ver’ op reis kunnen gaan!
    Genieten van een totaal andere cultuur en levensstijl, betalen in een andere munteenheid, dat is voor mij ‘echt’ op reis gaan.
  • Het is er natuurlijk ook zomer en wat is er leuker dan in onze winter eens naar de zon trekken?
  • De mensen zijn zoooooo vriendelijk!
    We hebben ons echt niet onveilig gevoeld, de Zuid-Afrikanen waren héél vriendelijk, héél behulpzaam, héél gewoon, totaal niet zoals ik ze verwacht had. En… ze waren echt allemaal zo!
  • De taal is zo leuk, lijkt een beetje op West-Vlaams dus was ook leuk om te zien dat Charleau gewoon kon communiceren met de kindjes daar.
  • Het is er zo mooi! De natuur, de landschappen die we daar te zien kregen, waanzin!
    We voelden ons op een half uur rijden soms weer helemaal in een ander klimaat of in een andere natuur. Je kon op een half uurtje rijden van woestijn naar bos naar mistige bergen naar witte zandduinen naar grillige kliffen gaan. De pracht van het land is niet op foto te vatten.
  • Er zijn zoveel verschillende activiteiten om te doen, voor ieder wat wils.
    Wandelingen, sportieve activiteiten, extreme activiteiten, dieren spotten, lekker eten, genieten in de wijnlanden, stad bezoeken, … je verveelt je er niet en er is voor ieder wat wils.
  • De levensstijl is minder haastig dan hier waardoor het echt ‘hakuna matata’ is en echt onthaasten.
  • Het is volgens mij wel het meest Westerse land van Zuid-Afrika. Ze zijn mee met alles, nog meer… ze zijn voor op ons! Betalen met je gsm bvb, geen probleem hoor daar… ook op coronavlak stonden ze naar mijn gevoel een stuk voor op ons. Heel ontwikkeld, meer dan wat wij soms zouden denken, veel meer.

Wij zijn in elk geval grote fan.
Ik moet zelfs bekennen dat we de eerste dagen na onze thuiskomst (en daar ook al) de immo-sites afgeschuimd hebben om te zien wat er allemaal nog te koop staat in de regio’s die wij het leukste vonden… de ietwat ‘onzekere situatie’ in het land houdt ons wat tegen maar wat ons betreft, is Zuid-Afrika zeker ‘verhuismateriaal’…

Ik zal in een aparte post de regio Kaapstad nog eens toelichten want daar is natuurlijk wel het meeste te zien/te doen.

Mocht je nog een bestemming zoeken… Zuid-Afrika is waar je wil zijn.

Nog even meegenieten?
Bekijk dan het filmpje hieronder.
Het volledige verhaal kan terug bekeken worden via mijn Instagram Stories hoogtepunten.

kelly

Mijn naam is Kelly De Pourcq. Ik ben reisverslaafd en hou van lekker, gezond eten via makkelijke recepten. Ik vind het leuk om jullie te laten meegenieten... en zou het super vinden, mochten jullie hier wat inspiratie halen.