Technologische (r)evoluties

Eén van mijn favoriete sprekers, Steven Van Belleghem.

Als je ooit eens een inspirerende spreker zoekt voor je event, een spreker om eens iedereen wakker te schudden, een spreker waar iedereen met open mond naar luistert, … dan zit je bij Steven Van Belleghem echt wel aan het juiste adres.

De verwachtingen van de consument zijn nog nooit zo hoog geweest.
Logisch, nieuwe spelers op de markt zorgen er ook voor dat we alsmaar veeleisender worden, ze geven ons telkens betere levertijden, hogere service, en meer gebruiksgemak.

 

Volgens Steven Van Belleghem zijn er 4 technologische evoluties die de consumentrelatie wel eens drastisch kunnen veranderen in de toekomst:

  • Technologie wordt onzichtbaar
    Vroeger was technologie zeer zichtbaar, het was enorm groot. En je moest dan ook nog eens echte techneut zijn om er mee te kunnen werken.
    Op vandaag is technologie zo klein geworden en zo gebruiksvriendelijk, zelfs makkelijk geworden dat het bijna niet meer zichtbaar is, denk maar aan sensors, cameras, wifi en data.
    Wanneer je uit je Uber-taxi komt, heb je al betaald voor de rit zonder dat je iets hebt gedaan. Ook betalingen worden onzichtbaar.
  • Technologie maakt de totaalervaring beter
    We kunnen een betere service verwachten op alle vlakken dankzij de technologie. De serviceverlenging zal ook persoonlijker zijn, er is ook meer accurate info beschikbaar.
    In het verleden lag de focus altijd op offline consumentenervaring, dit is serieus verschoven naar digitale consumentenervaring, maar nu zien we toch echt weer een verschuiving naar een mix tussen de twee. En hier geloof ik zelf ook wel echt in.
    Het menselijke sluipt weer in het digitale en wordt terug meer en meer belangrijk.
    Denk maar aan virtual en augmented reality… waar de technische experts niet meer thuis hoeven te komen maar je probleem vanop afstand kunnen oplossen.
  • Technologie democratiseert
    Steven vertelt hier over 3 bedrijven die hij bezocht.
    Het ene is in Londen (met Belgische eigenaar), SAM Labs, zij willen ingenieurstalenten voor iedereen met een beetje creativiteit toegankelijk maken. Ze ontwikkelden heel simpele dingen die door iedereen geconnecteerd kunnen worden met een zeer simpele interface.  Het andere is Tech Shop in San Francisco die eigenlijk een grote ruimte heeft met alle soorten technologisch materiaal (vb. 3d-printers, lasercutters,…) waar iedereen dus voor een kleine fee gebruik van kan maken zonder dit te moeten kopen. Fantastisch toch? Technologie wordt echt voor iedereen, er kan ook meer geëxperimenteerd worden, waardoor iedereen er ook weer beter van zal worden.
    Etsy zorgt er bijvoorbeeld dan weer voor dat creatievelingen zeer laagdrempelig een eigen klein bedrijfje kunnen starten.
  • Technologie maakt zowat alles transparant
    block chains, snapchat, facebook live, …
    Elke persoon waar ook ter wereld is een mogelijke cameracrew, events worden live op facebook uitgezonden, …
    Veel tools kunnen gebruikt worden om je verhaal te vertellen op een zeer transparante manier, maar keerzijde is natuurlijk ook dat het moeilijk wordt om je weg te stoppen.

Bron: 4 different ways in which technology affects customer expectations – Blog – Steven Van Belleghem

Voor de volledige presentatie:

www.stevenvanbelleghem.com

 

Homepage

 

Volg en like kellylicious
Facebook
Facebook
Follow by Email
RSS
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*