E-commerce in België

Het internet staat vol geschreven over e-commerce.
Iedereen heeft er wel iets over te zeggen, iedereen heeft er wel een mening over.
Ook ik. Ik ben heel grote fan van e-commerce en moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig ‘offline’ koop. Ik koop zowat alles online. Zalando, Coolblue, bol.com, kledingwinkels, zelfs aziatische ingrediënten, …
Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik nogal fan ben/was van onze noorderburen op vlak van e-commerce. Ze bleken in het verleden altijd net dat ietsje beter, sneller, innovatiever te zijn.

 

GOED NIEUWS dus nu !
Feit is dat we in België met een gigantische inhaalbeweging bezig zijn.
Terwijl we vroeger nog wat achteraf hinkten, bevinden we ons nu in de betere middenmoot en laten we dus heel wat Europese landen achter ons.

Ondanks het feit dat ik een echte online-koper ben, vond ik het altijd toch wat zielig dat er meer en meer fysieke winkels kwamen leeg te staan. Voor het stadsbeeld, voor de gezelligheid,…
Ik ben dan ook blij dat de trend naar fysieke winkels aan het terugkomen is. Meer zelfs, winkels die oorspronkelijk als e-shops begonnen, zijn ook hier en daar fysieke winkels gestart.
Coolblue noemt het de ‘ik-gooi-een-steen-in-het-raam-winkels’. Zij willen dat mensen ook een fysiek aanspreekpunt hebben en dat ze weten dat wanneer ze zeer ontevreden zijn, ze een steen door het raam kunnen gooien. Leuk toch?

 

Ik wil jullie toch enkele cijfers meegeven over e-commerce in België in 2015:

  • Belgische e-commerce-sector is de snelste groeier binnen Europa met een groei van 34,2% per jaar
  • 3 op 4 Belgen bestelt online (6,9 miljoen mensen)
  • 53% betaalt met creditcard, 43% gebruikt bancontact
  • elke aankoop kost gemiddeld 102 euro
  • we hebben 80,93 miljoen online aankopen gedaan
  • we hebben voor 8,241 miljard euro aankopen online gedaan
    de voorspelling is dat dit in 2016 zelfs tot 9,6 miljard zou groeien
  • online aankoop is goed voor een aandeel van 14% van alle aankopen
  • 8% producten en 60% diensten worden online gekocht
  • het meest online verkocht zijn: vliegtickets en hotels, tickets voor attracties of evenementen, media en ontspanning, telecom, speelgoed.
  • mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt om online aankopen te doen.
    mobiele verkopen waren goed voor 969 miljoen euro,  waarvan 600 via tablets

 

ecommerce_belgie_2016

Bronnen : Datanews – 17/6/2016 / Becommerce / GFK & Ecommerce Europe

 

 

Wat in 2016? 

 

Voor dit jaar 2016 zijn de verwachting dat de online retail-industrie in ons land een totale waarde vertegenwoordigt van 9,6 miljard euro.

Dat blijkt uit een rapport dat de Ecommerce Foundation, in samenwerking met BeCommerce, heeft opgesteld over de online retailmarkt in België. Hierin staan allerlei cijfers, trends en ontwikkelingen omtrent de vaderlandse ecommerce.

Men verwacht dat de ecommerce-verkopen dit jaar met 16,5 procent zullen toenemen om zo een totale omzet van 9,6 miljard euro te bereiken.

Belgen gaven in de periode april tot juni maar liefst 2,2 miljard euro uit online.
De grootste groeier in dit kwartaal was voeding, een categorie waarvan het aandeel met 175 procent gestegen is tegenover het tweede kwartaal van 2015.

De Belgische online consument spendeert gemiddeld 322 euro, tegenover 294 euro in het tweede kwartaal van 2015, en winkelt ongeveer 2,9 keer op het internet. Gemiddeld wordt er 109 euro uitgegeven per online aankoop, versus 103 euro vorig jaar. We merken ook dat de verzendkosten dalen in de laatste periodes. Vorig jaar maakten zij nog 2 procent uit van de totale online uitgaven, maar nu is dat nog maar 1,7 procent.
Ook in dit kwartaal blijft het kopen van vliegtuigtickets en accommodatie via het internet de meest populaire categorie.

De grote voordelen van online winkelen zijn vooral het gemak van alles thuis te kunnen bestellen, de lagere prijzen, minder tijdrovend en je kunt het 24u op 24u doen.

De grootste nadelen daarentegen zijn dan weer dat je het product niet kan zien of voelen, de verzendkosten die er nog bij komen en de verplichting om op voorhand te betalen.

 

 

En nog meer goed nieuws ! 

 

Ik ben heel blij dat de regering het initiatief neemt om de wetgeving rond nachtwerk (d.w.z. van 20u. tot 6u. in de ochtend) te versoepelen, waardoor bedrijven zonder voorwaarden ’s nachts mensen tewerk kunnen stellen. Zo zullen in de komende drie jaren 5.000 nieuwe banen gecreëerd kunnen worden in de e-commerce sector. Het zou ook toelaten dat Belgische e-commerce-bedrijven beter kunnen concurreren met buitenlandse spelers.

 

Homepage

 

Volg en like kellylicious
Facebook
Facebook
Follow by Email
RSS
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM

1 gedachte over “E-commerce in België

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*