Crowdfunding, wat is het?

Je hebt misschien al van ‘crowdfunding’ gehoord? Regelmatig duikt er wel een bericht op in de media dat melding maakt van een succesvol crowdfundingproject. Maar wat is crowdfunding nu eigenlijk?

 

Crowdfunding dat veelal door start-ups wordt gebruikt is een alternatieve wijze om een project te financieren of om startkapitaal te verkrijgen. Crowdfunding verloopt zonder financiële intermediairs en zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers.

 

Crowdfunding gaat in principe als volgt: een ondernemer of particulier die een project wilt starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven bieden zij een project aan op een crowdfunding platform en vermeldt daarbij het benodigde bedrag. Een crowdfunding platform is een website waarop crowdfunders hun project(en) voorstellen en promoten aan de hand van crowdfundingcampagnes. Op deze manier kan iedereen, ‘the crowd of mensenmassa’, investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren.

 

Crowdfunding is eigenlijk niet zo nieuw. Wist u bijvoorbeeld dat het voetstuk van het wereldberoemde Vrijheidsbeeld in New York met vele kleine donaties van het grote publiek is gefinancierd? Om de constructie te vervolledigen was er nog een extra $ 100.000 nodig (wat vandaag $ 2,5 miljoen zou zijn). Via een krantenartikel werd een inzamelactie gelanceerd wat zeer succesvol bleek te zijn. Er werd zelfs meer geld ingezameld dan nodig.

Zelfs Barack Obama zette crowdfunding al in voor de financiering van zijn presidentiële campagne.

 

De laatste jaren wint crowdfunding aan toenemend belang dankzij de snelle digitale evolutie: al wie een project wil opstarten of verder ontplooien, kan voortaanonline een oproep doen om aan financiering te komen.

 

Exacte cijfers vind ik niet terug over België.
In Nederland is de eerste helft van 2016 voor 86 miljoen euro opgehaald door crowdfunding. Daarmee groeit crowdfunding in Nederland opnieuw maar beduidend minder snel dan de afgelopen 5 jaar het geval was.
In het persbericht van Douw & Koren (crowdfunding agency) wordt opgeroepen tot meer transparantie om de groei verder te kunnen stimuleren.

 

crowdfunding

 

De verwachtte groei in België is veelbelovend. Een rapport van KPMG voorspelt dat de markt meer dan 50% zal groeien in 2016. Hoe dan ook, ook al zien deze cijfers er heel indrukwekkend uit, België heeft nog een lange weg te gaan vergeleken met andere landen. Dit creëert echter ook grote mogelijkheden voor de crowdfunding platforms die reeds op de markt aanwezig zijn.

 

Enkele pijnpunten

 

In deze wereld is niets gratis, alles kost geld

Op sommige crowdfunding-websites gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de ondernemer ontvangt het geld pas als ten minste 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de investeerders hun geld terug of worden toegezegde investeringen niet geïncasseerd. En daar zit nu het venijn in het systeem.

Indien je het project voortijdig annuleert, omdat je misschien ziet dat je de doelstelling niet zal halen zal het je ook geld kosten. Je zal je de investeerders willen terugbetalen. Maar het addertje zit hem in het feit dat je zelf de commissie van het crowdfunding platform daarbij zal moeten ophoesten omdat het platform een investering ziet als een transactie met een daarbij horende kost die initieel wordt aangerekend bij het aangaan van de transactie. Heb je via investeerders voor je project een bedrag van 9.999 euro opgehaald en je doelstelling niet gehaald of je wenst voortijdig te stoppen omdat je ziet dat je de doelstelling niet zal halen zal dit voor jou een kost meebrengen van 9% op het tot dan toe gehaalde bedrag, in dit hypothetisch geval 999 euro aan commissieloon transactiekosten voor het crowdfunding platform!

Opletten dus met crowdfunding platforms en de kleine lettertjes lezen! De boodschap is dus dat een crowdfunding project goed moet worden voorbereid, de doelstellingen juist berekenen en de correcte financiering kiezen. Het kiezen voor vaste financiering of fixed funding is dan ook dé aangewezen manier om het commisieloon-verhaal te voorkomen.

Het spreekwoord ‘enkel de zon gaat voor niets op’ komt hier dan ook volledig tot zijn recht.

 

 

Ook een sterk marketingtool

 

Naast het feit dat je je project gefinancierd krijgt, is er nog een heel belangrijke, soms zelfs doorslaggevende factor.
We betrekken een groep crowdfunders op een unieke manier in ons project. Het publiek kan direct investeren, voelt zich betrokken, participeert, ze bouwen mee aan de toekomst. Daarmee wordt de relatie tussen publiek en bedrijf alleen maar versterkt.
De grootste waarde ligt meestal niet in het opgehaalde bedrag, maar wel in het vergroten en vooral engageren van het publiek.

Bij veel instellingen wordt crowdfunding zelfs ingesteld als wervingstool.
Het onderliggende principe van crowdfunding is hetzelfde als dat van storytelling: mensen worden geprikkeld door een persoonlijk verhaal achter de schermen. Ze voelen zich betrokken. Ze ervaren een gevoel van ownership. Ze zijn niet langer een outsider maar nu ook echt een insider.
Investeerders worden dus waardevolle ambassadeurs die in hun netwerk voor veel zicht- en ruchtbaarheid zorgen.

 

 

Brouwerij De Halve maan haalt recordbedrag op.

 

In 2015 maakte Brouwerij De Halve Maan een originele actie bekend om de nodige middelen te verzamelen voor de aanleg van haar ondergrondse bierpijplijn.

De brouwerij lanceerde namelijk een crowdfunding project, waarbij deelnemers levenslang gratis bier konden verwerven. Er werd bij de jaarwisseling afgesloten, en deze alternatieve manier van financiering werd duidelijk gesmaakt door het grote publiek. Er kon worden afgetikt op een recordbedrag van 300 000 €. Nooit eerder werd in België een hoger bedrag via dergelijke crowdfunding opgehaald.

 

De deelnemers hadden de keuze uit drie formules, waar telkens levenslang gratis biertegoed tegenover stond:

  • Gold Membership, voor een bedrag van 7500 € incl BTW. De deelnemer krijgt hier een biertegoed van 1 flesje Brugse Zot 33 cl per dag, voor de rest van zijn leven.
  • Silver Membership, voor een bedrag van 800 € incl BTW. De deelnemer krijgt hier een biertegoed van 24×33 cl Brugse Zot per jaar, voor de rest van zijn leven.
  • Bronze Membership, voor een bedrag van 220 € incl BTW. De deelnemer krijgt hier een biertegoed van 1 gratis geschenkverpakking van 75 cl Brugse Zot (koker), telkens op zijn verjaardag, voor de rest van zijn leven.

 

Naast het biertegoed krijgen de deelnemers ook gepersonaliseerde Brugse Zot glazen, en zullen ze uitgenodigd worden op het inhuldigingsfeest van de pijplijn.

 

De drie formules waren een succes, in totaal tekenden 394 mensen in. De brouwerij registreerde 270 bronzen deelnames en 104 zilveren leden. 21 mensen krijgen voor de rest van hun leven elke dag een Brugse Zot dankzij hun gold membership.

 

Eind 2015 werd gestart met de werken aan de bierpijplijn, die de historische brouwerij in de binnenstad van Brugge moet verbinden met de bottelarij buiten de stad. In totaal zal de leiding een lengte hebben van drie km, nooit eerder werd in België een dergelijke bierpijplijn aangelegd. De werken zullen in de zomer van 2016 afgerond worden, waarna een inhuldigingsfeestje gepland staat met alle crowdfunders.

 

Homepage 

 

Volg en like kellylicious
Facebook
Facebook
Follow by Email
RSS
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*