Werken humor, angst en seks?

Als je dé triggers moet opsommen die veel en graag gebruikt worden bij reclame en advertenties, wat zouden die dan zijn?

Doe gerust eens de test. De meeste reclames die je je herinnert, zijn degene die één van onderstaande, of zelfs een combinatie van, gebruiken.

 

  • Humor
  • Angst
  • Seks
  • Gratis

 

Maar verhoogt dit ook de conversie?

Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers/lezers/… dat tot een transactie/verkoop overgaat en dat is uiteindelijk het einddoel van alle reclamemiddelen.

Waarom werken ze wel … of niet?

 

JA voor humor

Humor wekt emotionele aandacht. Dit blijkt uit neurologische onderzoeken. Humor komt onverwacht en het brein wordt even uitgeschakeld, of gaat toch minstens in een irrationele modus.

Humor doet ons vergeten dat we in een verkoopsituatie zitten.
Iemand die je doet lachen, daar heb je direct een band mee. Tegen iemand waar je een band mee hebt, ga je je minder kritisch opstellen.

En het is gewoon zo leuk om te lachen.
Humor brengt positieve gevoelens los. Mensen gaan dit goed gevoel ook vaak met het product associëren en dat is meer waard dan rationele argumenten om met een product te linken.

 

 

NEEN voor humor

Lach niet met anderen.
Lacht niet met concurrenten, lach niet met bepaalde doelgroepen.
Let erop dat het je niet meer kwaad dan goed doet en je niet plots als onsympathiek wordt bevonden.

Ga niet over de schreef.
Je bent geen comedian maar een bedrijf, dus laat deze thema’s links liggen:
ras, geaardheid, geloof, geslacht, moeilijke maatschappelijke thema’s.

Als er geen enkele link meer is met het product heeft het ook weinig zin.
De humor moet evident zijn en geen uitleg nodig hebben.

 

JA voor angst

Omgekeerde kracht van winnen.
De drive om iets te winnen is even sterk als de angst om iets te verliezen.

We zijn geprogrammeerd om actie te ondernemen tegen angst.
Ofwel vecht je ofwel vlucht je.
Als je angst creëert en de actie die je wil dat ze ondernemen al laat doorschemeren, heb je de klant al meer waar je hem hebben wil.

Angst doet zoeken naar een houvast, jouw product!

 

 

NEEN voor angst

Je kan de mensen ook de stuipen op het lijf jagen waardoor ze ook een afkeer van je product krijgen.

Angst is voor de doorsnee massa.
Heb je een upscale product of hoger opgeleide doelgroep, dan laten die zich niet zo snel bang maken. Meer nog: ze vinden het misschien zelfs een zwakke move.

Doseren is de boodschap.
Niemand wil constant met angst rondlopen.

 

JA voor seks

Pure biologie, het is een basisbehoefte en schakelt ons logisch denken uit ten voordele van een emotionele reactie.

Er valt niet naast te kijken. Iedereen heeft het gezien, spreekt erover.

Het maakt je product ook direct aantrekkelijk.
Mooie lijven die rondom je dartelen, wie wil dat niet?

 

 

NEEN voor seks

Het is niet voor elk product van toepassing. Echt serieuze onderwerpen werken niet, denk maar aan verzekeringen en blote borsten…

Hou het wat subtiel.
Je vervalt al snel in te plat, te grof, te seksistisch.

Gebrek aan originaliteit. Er zijn al zoveel reclames met bloot, probeer er nog maar eens uit te springen.

Je kan je nog wel herinneren dat het een sexy publiciteit was, maar voor wat merk was het nu ook alweer? De associatie is soms te ver te zoeken waardoor je je niet herinnert voor welk product het was.

 

JA voor gratis

Mensen krijgen graag.
Denk maar aan sinterklaas en kerst.

Gratis werkt zeer goed in combinatie met een ander product waar je dan wel voor betaalt. Het is dus eigenlijk een korting, maar gratis klinkt beter.

Het is zeer laagdrempelig.
Op een beurs bijvoorbeeld is iets gratis weggeven een ideale manier om mensen op je stand te krijgen.

 

 

Neen voor gratis

Mensen worden gratis snel gewoon.
Mensen plots doen betalen voor iets wat ze gratis kregen, is heel moeilijk.

Mensen vertrouwen gratis niet meer.
Er zal wel een addertje onder het gras zijn… Dat kan geen kwaliteit zijn…

Gratis bestaat niet.
Dus iemand moet het betalen, jij als bedrijf! Zal je je inspanning wel terugverdienen?

 

 

Homepage

 

 

Volg en like kellylicious
Facebook
Facebook
Follow by Email
RSS
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*