Van reclameman naar cijferman?

“Marketing is te veel gebakken lucht. Het is een bende ‘lapzwanzers’ die veel geld opdoen en daar niet altijd verantwoording voor afleggen.” Onder deze uitspraken lijdt de marketingfunctie. Marketing heeft vandaag minder geloofwaardigheid en wordt niet altijd au sérieux genomen.

Maar wat doen mensen als gevolg van marketingactiviteiten?
Waarom zou je 600 euro meer betalen voor een iPhone?
Waarom rijd je met een audi die voor 95 % hetzelfde is als een VW en anderhalf keer zoveel kost?

Marketing werkt dus nog!
Het mag alleen niet misleidend worden. Marketing moet op een correcte en volwassen manier gebeuren.

 

Hoe komt het dat ‘marketing’ een deel van zijn pluimen is verloren? 

Er zijn minstens 4 factoren.

  • Technologische veranderingen zetten de markt onder druk
    Vb. consumenten kunnen nu adblockers gebruiken
    ! 25% zou al een adblocker gebruiken !
    Vb. marketeers hebben moeite met het stijgende belang van marketingautomatisatie omdat het te technisch is
  • Schandalen zorgen voor negatieve bijklank
    Denk maar aan sjoemelsoftware van VW.
    De consument is het vertrouwen in merken een beetje kwijt.
  • De economische crisis die in 2008 begon
    De focus kwam te liggen op de centen.
  • Mensen zien marketing meer dan vroeger als ‘gebakken lucht’
    Mensen hebben een groeiend inzicht in de marketingtrucs, er is een groter scepticisme tegenover marketing, de glamour rond marketing is weg. Marketing is een trukendoos om geld uit de mensen hun zakken te halen.
    Publireportages, native advertising, … consumenten hebben dat door.

 

Hoe kunnen marketeers weer in ere worden hersteld? 

  • Meer een cijferman worden
    Er wordt meer dan vroeger gevraagd om te bewijzen dat de inspanningen niet vruchteloos zijn.
    De druk is groter geworden.
    Leuk dat er 2.000 mensen je merk kennen, maar wat brengt het op? Wat verkoopt het en wat zijn de effectieve winstcijfers?
  • Meer impact krijgen op het topmanagement
    Marketing is nog de enige functie die de consument in het middelpunt zet.
    In de ‘marketing-hoogdagen’ was het zo dat wanneer je nu marketeer was, uitgroeien tot CEO de volgende stap was. Nu gebeurt dat veel minder. Het wordt tijd dat de marketeer weer gehoord wordt in de bestuurskamer.
  • Marketing is te lang beperkt gebleven tot reclame.
    En marketing is veel meer dan dat ! Marketing zou een discipline moeten worden die het zakenmodel van het bedrijf mee helpt transformeren. Dat heeft gevolgen voor de rol van de marketeer in het bedrijf. Naar de toekomst toe zal de marketeer meer en meer businessconsultant worden.

 

Waarom marketeers het moeilijk hebben om te bewijzen wat het oplevert?

  • Er zit ruis op de communicatie tussen marketeers en de rest van het bedrijf
    Het is moeilijk om de realisaties te becijferen.
    Andere departementen hebben minder begrip voor woorden als ‘merkwaarde’.
  • Marketeers hebben meer analytische vaardigheden nodig
    We hebben meer data en meer tools, maar hebben we ook meer inzicht?

 

De reclameman maakt plaats voor de man van de cijfers en de informatica.
Marketing wordt steeds meer aangestuurd door big data.

Vroeger moesten we ons baseren op historische rapporten en marktanalyses.
Dankzij big data kunnen we voorspellend werken en kunnen we op een gepersonaliseerde manier communiceren met de klant.

 

Inspiratie voor deze post komt uit Trends van 14/4/2016

 

Homepage

 

Volg en like kellylicious
Facebook
Facebook
Follow by Email
RSS
PINTEREST
PINTEREST
INSTAGRAM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*